söndag 9 augusti 2009

Bloggtorka

Jag snor ett upplägg från Drömmarnas berg: Rules: Don’t take too long to think about it. Fifteen books you’ve read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.

Sadako och de tusen papperstranorna, Eleanor Coerr

En dörr mot det okända, Andre Norton och Ernestine Donaldy (red.)

Liftarens guide till galaxen, Douglas Adams

Glasfåglarna, Elsie Johansson

Torterarens skugga, Gene Wolfe

Pengar, Victoria Benedictsson

Jurtjyrkogården, Stephen King

Chtulu 1, H.P. Lovecraft

Datorernas död, George Johansson

Det sällsamma djuret från norr, Lars Gustafsson

Vill gå hem, Jonas Gardell

Skriet från vildmarken, Jack London

Alberte och Jakob, Cora Sandel

Sagan om ringen, J.R.R. Tolkien

Gravkamrarna i Atuan, Ursula K. LeGuin

De flesta av de här läsupplevelserna hade jag före 16 års ålder. Efter det har jag läst en jäkla massa bra böcker, men nej, det biter inte längre på min förhärdade själ. Sadako och de tusen papperstranorna läste jag om och om igen när jag gick i fyran, och grät ett litet hav varje gång.

Vilka böcker har rört era hjärtan, kära läsare?

Inga kommentarer: