torsdag 4 juni 2009

Självutnämnda "experter"

gör mig kräkfärdig. Ta t.ex. Anna Skipper och hennes rare make. Dessa galningar ges utrymme i media för att sprida läror som ganska uppenbart är besläktade med rasbiologi. Olof Skipper har t.ex. i Svt's Debatt på fullt allvar hävdat att tjocka människor är "tröga". Fast dom är alltså inte dumma i huvet. Men vad betyder då trög, lilla solarieknapriga Skippermänniska? Jag har för mig att deras tänk grundar sig på den ayurvediska läran, där människor delas in i tre typer: Vata, Pitta och Kapha. Det fina med detta är att det inte bara handlar om olika kroppstyper. Medan den spensliga Vata är alert och energisk, är Kapha disponerad för övervikt och är allmänt flegmatisk och trög. Jag säger bara: vilket skitsnack! Att sånt här tillåts ta plats i det offentliga rummet övergår mitt förstånd. Rasbiologi, frenologi och alla andra knasiga läror där en människas yttre antas säga något om det inre är inte alls pk. Hur kan då detta vara det?

Sen har vi då Anna Wahlgren. Som vet allt om barn eftersom hon har några själv. Jag antar att ni har sett videon där hon försöker lugna ett hysteriskt gråtade spädbarn genom att brutalt trycka ner dess huvud i madrassen? Den var publicerad på hennes privata blogg. Men i Hyresgästföreningens tidning Hem & hyra får hon också utrymme. Det är en hyresgäst som oroar sig för att grannen barn far illa och undrar om hen bör anmäla detta till socialen. Anna Wahlgren svarar då med stor pondus:

"Det värsta är att en anmälan sällan för något gott med sig. Jag skulle i stället råda dig att försöka komma i direktkontakt med barnet. Be att få gå en promenad med henne, eller att få läsa en saga. Då kan du göra en liten flicka glad, få henne att vara lycklig en stund. Sådana gyllene stunder räddar både liv och förstånd på barn som har det svårt. Jag är själv ett levande exempel på detta."

Hmmm. Jag är inte så säker på det där med förståndet, Anna.

Inga kommentarer: