söndag 31 januari 2010

Biblioteks- och desinformationsvetenskap

Jag slutar aldrig att förundras över Institutionens fantastiska förmåga att förmedla relevant information. Här sitter jag med en nästan färdig uppsats och vet inte hur lång den får vara. Absolut max 50 sidor, säger min handledare. 60-70 säger klasskamrat Elin. Själv har jag för mig att jag har hört 50-70. Och några uppsatser jag har läst har varit över 90 sidor.

Och så har vi vår förtjusande Magisterhandbok som ska vara behjälplig med ALLT. Den hänvisar med jämna mellanrum till Filterboken. Som jag har grubblat över denna Filterbok. Den finns ju inte, inte ens i litteraturförteckningen till handboken! Och inte vågar man riktigt fråga heller, om en sån enkel sak. Inte när det finns så mycket annat man undrar. Men idag lusläste jag litteraturlistan (som är 8 sidor lång), och mycket riktigt - Edström, Göte (2002). Filter, raster, mönster: Litteraturguide för biblioteks- och informationsvetenskap och angränsande ämne [sic!] inom humaniora och samhällsvetenskap. [Cit. Filterboken].

I sanning en förebild, denna Magisterhandbok.

2 kommentarer:

queera bibliotekarien sa...

The queer librarian chuckles and blesses her decision to drop out...
(ja, men jag har inget bra svenskt ord för lätet jag gör när jag chuckle. 'Kluckar' blir liksom så hönsigt och 'skrockar' så gammalt...

Love sa...

Som en gammal BHS:are - den riktlinje vi fick var att om man skrev ensam skulle det vara 50 sidor, om man skrev i par 70 sidor. Ungefär så. Plus/minus några sidor kanske. Det verkade inte vara en absolut gräns, om än önskvärd.