fredag 26 februari 2010

Och jag som är nötallergiker!

Uppsatsventilering avklarad. Två medelålders damer var det som skulle opponera på min uppsats. Det började lovande: Jag kommer in i rummet, hälsar trevligt och får en sur blick till svar.

Sen kom de med värdefulla synpunkter av typen: "Man ska inte ha personnamn i rubriker" och "Du börjar två meningar med 'och' på sidan 5". Och så avslutades det hela med ett "För det var en master va?"

Jo, det var ju det. Inte för ett det finns några riktlinjer eller så för hur man skriver en masteruppsats. Eller ja, det typ finns, men man får inte reda på dem förrän på slutseminariet. Heja BHS! (Tänk bara om jag hade läst det här innan jag påbörjade mina studier vid Sveriges ledande institution för biblioteks- och informationsvetenskap!)

Nu är det i alla fall över. Några ändringar ska göras och sedan ska jag lämna in slutversionen. Och sen, mina vänner, börjar Livet Efter Uppsatsen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Say no more! Jag mår dåligt av att minnas det du nu har gått igenom. Vi fick ungefär samma värdefulla respons från våra opponenter och ännu sämre från examinatorn. Vår handledares reaktion på examinatorns ändringsförslag var typ: "tjaa... han känner väl att han måste säga någonting..."

Grattis iallafall! Nu kan du snart lägga den hemska bhs-tiden bakom dig och börja leva ett fullvärdigt människoliv igen.

Ulrika sa...

Ja herreminje! Min examinator hade i alla fall vett att pressa opponenterna lite, men det blev liksom inte nån högre nivå i alla fall.

Tack! Nu börjar det underbara livet som arbetslös akademiker...

Sarah sa...

Jag tycker du har varit superduktig och nu tycker jag du ska unna dig att slappna av lite och ta ett en andpaus ;)

Ulrika sa...

Tack, vännen!

Love sa...

Bortsett från meningslösa kommentarer så hoppas jag att det gick bra. :)

Ulrika sa...

Tack! Jo, jag stängde öronen efter ett tag och sen gick det finfint!