tisdag 17 mars 2009

Och så lite moralpanik

Debatt ikväll om det nya videovåldet - dataspelsvåldet. Jag väljer att inte säga nåt om det, men ett argument som blir allt vanligare måste jag faktiskt käfta emot: Nämligen det att allt är "föräldrarnas ansvar". Jo, det vore ju bra om nu alla föräldrar tog det ansvaret. Eller nej förresten, föräldrarna är inte ensamma ansvariga. Det krävs en by för att uppfostra ett barn. Och de barn som har föräldrar som inte bryr sig, vad händer med dem? Blir de kanske allas vårt problem? Så jävla korkat.

Det absurdaste exemplet jag hört handlade om vinterkräksjukan. Hur föräldrar som har sina barn på dagis kan vara smittbärare, använda en offentlig toalett och spola med toalocket öppet och på så vis sprida baciluskerna i hela rummet. Och att det därför var mycket viktigt för alla med god hygien. Är ni med? Och då kom nåt pucko och menade att det ska väl inte vi behöva ta ansvar för, att några dagisföräldrar inte tog sitt ansvar för sina barns baciller, typ. Ungefär som att gå rätt ut i gatan utan att se sig för med hänvisningen till att det är bilförarens fel om man blir påkörd. Spelar det nån roll vems fel det är när man är död? Eller har vinterkräkan?

Ok, det där haltade lite. Men det är sent, och jag har inte återhämtat mig riktigt efter Janne Josefsson. Då kan man inte begära för mycket.

Inga kommentarer: