onsdag 11 mars 2009

Ullgull gästspelar som manshatare

Jag tänkte att vi skulle ha en liten gissningslek.

Vilket kön hade personen som låg och nosade mig i baken (bilens bak alltså) och gav mig irriterade blickar i backspegeln för att jag (håll i er nu) körde i 50 på en 50-väg? Och som så fort jag svänge av brassade förbi, lättad över att slippa ligga och fesköra bakom en kärring?


Vilket kön hade personen som under ett seminarium om kvinnors obefogade vardagsrädsla, gav sig själv utrymme till en lång utläggning om hur föreläsarna kunde skärpa sin analys genom att fundera kring hur folk i Sverige är rädda för allting fast vi bor i ett av världens tryggaste länder. skulle det kunna bli intressant och viktigt på riktigt. När personen i fråga fick svar på tal gick hen helt nonchalant därifrån för att fylla på kaffe. Det är någon som pratar på en väldigt hög frekvens här, det är nog inget viktigt...


Vilket kön hade personen som blev så upprörd över det befängda påståendet att kvinnor generellt tjänar mindre än män att hen kände sig tvungen att storma ut ur lokalen, och dra med sig sin 18 år yngre partner, som därigenom missade den konsert hen hade kommit dit för att se?


Vilket kön hade samtliga personer som såg mig jäkta runt och skjuta in stolar på biblioteket vid stängningsdags igår, men som ändå nonchalant lämnade stolar utdragna i andra änden av rummet, och som var helt immuna mot mina arga blickar?


Ni gissade helt rätt, de är samtliga män. Det är inte så att jag hatar män, eller att det inte finns kvinnor som beter sig illa eller vårdslöst. Men denna de senaste dagarnas insamlade empiri får tala för sig själv.

2 kommentarer:

Lou sa...

You go girrrrrrrrrrrrrrrl!!!!!! Dags att starta en grupp, av nåt slag. Kanske för vi som älskar älskvärda människor.

Ulrika sa...

älskvärda människor rules!