torsdag 12 februari 2009

Tävlingen avgjord!

Jag hade inte mindre än två (2) deltagare i min tävling. Den ena svarade åt helsicke fel. Men den andra svarade rätt! Och det var såklart the one and only, den oförlikneliga queera bibliotekarien! Egentligen borde väl en barnlitteraturvetare ha diskvalificerats från tävlingen, men det har ju inte direkt drösat in rätta svar...

Den stiliga unga damen är förstås Tove Jansson. Vi är väl kanske mer vana att se henne ute i havsbandet i gummistövlar och randig tröja. Kanske också lite mer märkt av tidens tand. Men så här har hon också sett ut.

Är det någons liv jag skulle vilja leva, är det nog Tove Janssons. Lekfullheten som fanns där hela hennes liv, friheten, vänskapen, äventyrligheten. Men samtidigt lyckan i det lilla. Om du någon gång har vägarna förbi Tammerfors, ta då en tur till muséet Mumindalen. Där finns utställda de fantastiska miniatyrmiljöer som Tove och hennes livkamrat Tuulikki Pietilä byggde. Vuxna människor som kan leka på allvar, det är nåt det!

Sen funderar jag lite på om jag lider inte av penis-, utan mustaschavund. Det har varit mycke mustascher på sistone.

3 kommentarer:

queera bibliotekarien sa...

Jag har Tuulikkis smalfilm som hon spelade in på deras ställe ute i skärgården på VHS. Antar att du också har den, men OM du inte har det så kan vi ju se den nästa gång vi ses. Förutsatt att det finns en fungerande video i närheten... Men Ooo vad fin den filmen är!
Och skäggavund har jag haft i många år. Och det är inte på skämt heller.

queera bibliotekarien sa...

Åh, vännen, när jag flyttar tillbaka till Gotland kan du komma och hälsa på och så kan vi leka en massa. Randiga tröjor och gummistövlar kommer att finnas till låns i drösar.

Ulrika sa...

Det låter ljuvligt! Filmen har jag sett delar av (tror jag), men inte hela.

Jag är lite ambivalent när det kommer till mustascher. Dels är det lite läskigt, dels lite intressant. Speciellt stora svarta dito.

Som sagt, det kommer nåt på posten nästa vecka.