tisdag 27 januari 2009

Informationssökning ...

... ska ju jag vara expert på vid det här laget. det här var vad jag hittade när jag browsade min egen bokhylla:

Vojne vojne hur ska detta sluta? Men jag har återfunnit intresset för mitt ämne, och det känns fint. Nu läser jag om "the battle of the sexes", ett genomgånde tema i science fictionlitteratur. Sf är ju en arena för att prova alternativa sätt att leva, och oj så spännande att testa hur det skulle bli om kvinnorna styrde! Det här har alltså gjorts sen 20-talet (minst!), och de äldre texterna följer alla mönstret onaturliga-onda-kvinnor-vill-utrota-männen-men-tar-sitt-förnuft-till-fånga-när-de-träffar-en-riktig-man. Den manliga penetrationen, ofta ofrivillig, återför kvinnorna till den naturliga ordningen, den heterosexuella ekonomin. Dom ska tuktas genom våldtäkt, är vad vi lär oss av det.


Paralleller dras till gamla beskrivningar av kvinnlig hysteri (finns det förresten någon manlig hysteri?): "The hysteric is a woman who is struggling against men, and who doesn't know if she is a man or a woman. She will emerge from her revolt when she meets the master she seeks, who will give her the desire to be a woman."


Boken jag läser är den här:

Förutom att omslaget är fint med sina subtila fallossymboler och sin pulpestetik, är det spännande läsning som jag kan rekommendera flera gånger om.

1 kommentar:

queera bibliotekarien sa...

Mmm...ska definitivt upp på min att läsa-lista.