fredag 23 januari 2009

äntligen!

som gert fylking brukar säga. jag är nu ledig i några dagar och kan äntligen ta itu med det husliga förfallet. diskdraken besegrades medelst några listiga hugg med diskborsten i går kväll. nu återstår en holmgång mot dammbävrarna under soffan och lite allmän röjning. sen ska jag göra helg.

minns du när du nyss hade flyttat hemifrån? hur roligt det var att städa och hålla fint i sitt lilla bo? jag städade varje fredag efter jobbet, och då var det dammsugning, dammtorkning samt våttorkning av golv som gällde. och mitt första nyförvärv till hemmet var en liten diskmaskin. det var en härlig tid. alltid rent och fint.

det kan hända att jag förskönar lite här, för ibland var jag faktiskt så lat att jag inte orkade ställa in disken i diskmaskinen. men jag väljer mina minnen med omsorg.

nu ska jag ta hand om bönorna jag har blötlagt och kokat. i helgen ska jag också grodda groddar, baka bröd och göra sushi. jag är nog världens bästa husmor. kanske också världens oregelbundnaste.

5 kommentarer:

Lou sa...

oregelbundnaste var ordet =) Du får väl ta och suga av lite då och då så blir det inga bävrar under soffan. Puss puss

Kerstin sa...

Haha, bästa kommentaren Lou!

Jag brukar föreställa mig att jag alltid har fint hemma, att jag är huslig, att jag kan alla husmorsknepen för att få bort gräsfläckar och greja men verkligeheten är en annan. Jag är sjukt lat nuförtiden. Skåne gör grejer med mig, när jag bodde i Västmanland var jag väldigt huslig. Det minns jag väl.

Ulrika sa...

ja, jag borde verkligen suga av lite mer. för eventuella oinvigda läsare är det alltså min mors terminologi för en snabbstädning. som om det glada sextitalet aldrig hänt liksom.

Ulrika sa...

och kerstin, du VAR faktiskt väldigt huslig på riktigt. vart är världen på väg?

Kerstin sa...

Det är en sak att vara huslig när man har folk hemma, det är en annan femma när man är hemma själv...